2024.09.28 | Szombat
Vencel napja

Hiába a rezsicsökkentés, az árszint alig mozdul majd
2013.07.02
Egyéb hírek
142
Rezsidíjak, dohánycikkek, bankolási költségek - egy sor olyan lépése volt a kormányzatnak az elmúlt hónapokban, melyek az év hátralévő részében jelentősen megmozgatják az árakat. Bár az rezsicsökkentések több mint egy százalékponttal mérsékelhetnék azt inflációt, az egyéb intézkedések nagyjából vissza is hozzák azt.

Júliustól 10 százalékkal csökkentek a kisebb súlyú rezsiköltségek: a vízdíj, a csatornadíj, a szemétszállítási díj, illetve a palackos gáz ára. Ősztől ezt a gáz-, a távhő- és az elektromosenergia-szolgáltatás árának újabb 10%-os csökkentése követi. Ebből azt gondolhatnánk, hogy az infláció még a jelenleginél (1,8%) is sokkal mélyebbre süllyed, ez azonban nincs teljesen így. A fenti intézkedéseken túl ugyanis több árdrágító lépése lesz a gazdaságpolitikának.



A víz, csatorna, szemétszállítás, PB-gáz ugyan egyenként nem szerepelnek nagy súllyal egy "átlagos" fogyasztó kosarában, ám együttesen mégis a 3%-át teszik ki a lakossági fogyasztásnak, így egy 10%-os díjcsökkentés maradéktalan megvalósulása 0,3 százalékponttal mérsékelheti az inflációt - számol Eppich Győző, az OTP Bank elemzési központjának közgazdásza. Ennél is nagyobb hatása lehet a rezsicsökkentés őszre beígért harmadik körének: a januári mintára megvalósuló áresés újabb 0,8-0,9 százalékpontot farag az inflációból.



Emellett azonban árfelhajtó tényezőket is találhatunk. A Magyar Nemzeti Bank felmérése szerint a dohánytermékeken megemelt árrés 0,6 százalékpontos inflációs megugrást jelent. A tranzakciós illeték emelését is várhatóan a végső fogyasztó fizeti meg. Amennyiben az év eleji illetékbevezetés hatását vesszük alapul (és arányosan hasonló átgyűrűzéssel számolunk), akkor a mintegy 1,5%-os súlyú pénzügyi szolgáltatások drágulása 0,2-0,3 százalékponttal dobná meg az inflációt. Ez esetben azonban kockázatot jelent, hogy vajon a bankok a kártyás fizetés díjait ugyanúgy érintetlenül hagynák-e, mint ahogy a többség azt januárban tette.



Vannak sokkal közvetettebben érvényesülő árfelhajtó tényezők is. Az e-útdíj bevezetés például drágítja a fuvarozást, ami elvileg a szállított termékek áraiban is megjelenik, sőt, a szállítási költségek emelkedése az alapanyagokat, félkész termékeket is érinti, így olyan termékek ára is emelkedhet, amihez közvetlenül nem kapcsolódik nagy szállítási költség - mondja Eppich, aki ugyanakkor ezt a hatást alacsonynak becsüli. A belföldi fuvarozás 60-70 milliárd forintos többletterhe a teljes belföldi felhasználás értékéhez képest nagyon kicsi, az elméleti inflációs hatás is csupán 0,2 százalékpont. Ennek egy része feltehetően elnyelődik, de egy részük akár a béreken keresztül is továbbhárulhat.



Ennél is homályosabb a telefonadó emelésének a hatása. Ezt elvileg a szolgáltatók csak a vállalkozásokra hárítják át, de ez nekik költségnövekedést jelent, ami áremeléshez vezethet. Ugyanakkor ez csak egy kicsi költségelem, aminek az emelkedését a gyenge hazai vásárlóerő miatt vélhetően lenyelnek, vagy költségracionalizálással mérsékelnek a vállalatok. Ráadásul a külföldi kapcsolattal rendelkező cégek a roamingdíjak csökkenésén még vissza is nyerhetnek valamit.



Ha a közvetett árfelhajtó hatásokkal nem számolunk, akkor is csak 0,2 százalékpont körüli inflációcsökkenés adódik, vagyis a második és harmadik körös rezsicsökkentés legnagyobb részét elviszik a Varga-csomag megszorításai.



Az "átlagos" fogyasztót érő hatások természetesen szinte sohasem nem azonosak az egyént érő hatásokkal. Például az alacsonyabb jövedelműek körében a rezsinek nagyobb a súlya, így a rezsicsökkentés is jobban segíti őket, a nemdohányzókat pedig nem érinti az árrés növelése. A jövedelmi hatásokkal együtt (pl. közműszolgáltatóknál dolgozók keresete, fuvarozók profitja stb.) pedig máris a gazdasági kapcsolatok bonyolult szövevényét kellene bogozgatnunk. Annyi azonban biztosnak látszik: az infláció mértékét a fenti változások összességében alig módosítják, a belső szerkezetét viszont jelentősen.





portfolio.hu