2024.09.29 | Vasárnap
Mihály napja

Egyetlen forint, ami megdelejez
2013.06.03
Egyéb hírek
128
Egyetlen forint, ami megdelejez Egy forinttal 400 alatt megvesszük, két forinttal fölötte már nem - mi az? A kereskedők szerint egyre több ilyen termékkategória van. A boltok kínban vannak, amikor ilyen lélektani határ fölé kellene drágítaniuk, de ha ügyesek, még úgy is jól járnak, hogy az adott árucikken nem keresnek semmit. 


'El nem tudom képzelni, hogy a legolcsóbb söröket 170 forintnál magasabb áron is megvegyék ebben az országban' - mondta egy budapesti, hetedik kerületi bolt eladója az [origo]-nak arról, hogy milyen lélektani árszintek vannak az élelmiszer-kiskereskedelemben. 'Infláció? Eddig még nem volt' - tette hozzá, amikor felvetettük, hogy a végtelenségig mégsem tarthatóak az árak.



Arra, hogy az efféle a lélektani szintek egyre könnyebben azonosíthatók, és egyre nehezebben átjárhatató akadályt jelentenek a gyártók és forgalmazók számára, egy vidéki kereskedő hívta fel a figyelmünket. Állítása szerint mind több termékcsoportban világosan érzékelhető, hogy akár négy-öt forintos emelés is hatalmas forgalomkiesést okoz, ha épp egy ilyen árponton lendül túl - sokkal nagyobbat, mint egy-egy másik, hasonló mértékű emelés.



Ennek leglátványosabb jele az volt szerinte, amikor a Coca-Cola február végén megemelte a nagykereskedelmi árait, és ezzel a kétliteres slágertermékének a bolti ára sok helyen épphogy 400 forint fölé került. Az eladások ettől fogva olyan drasztikusan zuhantak, hogy a vállalat egy hét múlva visszacsinálta az egészet. (A Coca-Cola kérdésünkre csak annyit mondott, hogy az árpolitikáját nem kommentálja.)



Tudatosabbak lettünk



Rögtönzött hetedik kerületi felmérésünk azt mutatta, hogy a kétliteres Coca-Cola ára valóban sehol nem kezdődik 4-essel, a legdrágább kisboltok is megállnak 399-nél. Több eladó is azt mondta ugyanakkor, hogy a forgalom, mint a legtöbb terméknél, enélkül is esett az utóbbi években.



'Mint sejthető, jellemzően a százas értékek működnek lélektani határként, de csak akkor, ha a vásárlók tudatosak, és jól kiismerik magukat az aktuális árviszonyok között. Az egyértelműen kiderül a felmérésekből, hogy a fogyasztók tudatossága az árérzékenységükkel párhuzamosan erősödött az utóbbi öt évben, tehát nagyon valószínű, hogy a lélektani árszintek is fontosabbak és szilárdabbak lettek' - mondta az [origo] kérdésére Dörnyei Ottília, a GfK piackutató ügyfélkapcsolati igazgatója.



Nem véletleül végződnek 9-re az árcímkék



'Mindenki tudja, hogy a 9-re végződő árcímkék nagy számának lélektani oka van, de kétségtelen, hogy bizonyos termékcsoportoknál különösen erősnek bizonyul ez a határ. A reduktív fehérboroknál, például, ez a lélektani határ 1000 forint környékén van, az ezen összeg alatti és fölötti forgalom között nagy a szakadék' - számolt be a CBA tapasztalatairól Fodor Attila, az üzletlánc kommunikációs igazgatója. Azt is megerősítette, hogy a válságban erősödött a fogyasztók tudatossága, kiváltképpen a napi fogyasztási cikkek vásárlásakor. Ezért az a gyártó, amely egy-egy emelésnél átlép egy efféle határt, sokat kockáztat. 'Ugyan az ismert márkákat, a márkahűség miatt, kevésbé fenyegeti ez a veszély, de a mozgásterük nekik is korlátozott' - tette hozzá.



Sajt és chips is a listán



A Tescónál is vannak bűvös számok. 'A tavalyi év során sokáig tudtunk edami sajtot kínálni 990 forintért, és amikor ez 1000 Ft fölé emelkedett, szignifikáns visszaesés volt észrevehető a keresletben. Hasonló hatású volt a csipszadó bevezetése is: az érintett termékkörök forgalma hosszú távon visszaesett, miután sok termék ára átlépte az 500 forintot' - írta Varró Balázs, a vállalat kommunikációs vezetője.



A már idézett kereskedő tapasztalatai szerint főleg az italok között lehet könnyen belőni az áthághatatlan szinteket. 'A kommersz Napóleon brandyt 1500 fölött nem viszik, az alacsonyabb kategóriájú energiaitaloknál 199 forint a határ. Az eddig 2200 körül mozgó literes vodka árát 2500-ra emeli a beszállító a jövedékiadó-emelés miatt, és nem rendelünk belőle többet, mert tudom, hogy a nyakunkon maradna' - magyarázta a neve elhallgatását kérő kereskedő.



Azt is mondta, hogy a kommersz borok esetében a kétliteresek ára az utóbbi két év során bőven átlépte az 500 forintos szintet, ezért ezek egyre kevésbé fogynak A forgalmazók többsége áttért az egy-, illetve másfél literes kiszerelésre, mert így a vevők könnyebben elfogadják a drágulást. (Ez a fogás leplezettebb üzemmódban is működik, ebben a cikkünkben olvashat róla bővebben.)



A lélektani árpontokat az infláció, a nyersanyagok és más költségek árának emelkedése előbb-utóbb el kell, hogy mossa, de a kereskedőknek azért van mozgásterük. 'Vannak úgynevezett árjelző termékek, amelyek alapján a legtöbb fogyasztó eldönti, hogy az adott bolt olcsó, vagy drága. Ezeket ismerve lényegében ki tudják játszani a boltok a vásárlókat. Ilyen termék a liszt, a cukor, a kenyér, a tej, a tejföl, az olaj. Ezekkel tehát előfordulhat, hogy még akkor is megéri tartani az árukat, ha rajtuk már nem keres az üzlet egy fillért sem' - mondta érdeklődésünkre Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem Gazdálkodástudományi Intézetének tanára.



origo.hu