2024.09.29 | Vasárnap
Mihály napja

Megszületett a megállapodás a fuvarozókkal
2013.06.04
Egyéb hírek
129
Megszületett a megállapodás a fuvarozókkal Csökken a légrugós kamionok gépjárműadója, a használatarányos útdíj (e-útdíj) 7,5 százaléka levonható lesz a helyi iparűzési adóból, s az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóeszközhitelhez jutnak a fuvarozók – erről írt alá megállapodást a kormány nevében Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és három fuvarozószervezet képviselője hétfőn Budapesten. 


A fuvarozók részéről Wáberer György, a Waberer’s International Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum elnöke, Dittel Gábor, a Magánfuvarozók Nemzetközi Ipartestülete (NIT Hungary) és Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének vezetője írta alá a megállapodást.



A fuvarozók képviselői hangoztatták, hogy a megállapodás nem kompenzálja az e-útdíj miatt megnövekedett költségeiket, csak versenyhátrányukat csökkenti a nemzetközi versenytársakkal szemben. A szomszédos országokban ugyanis jóval alacsonyabbak a fuvarozókat terhelő adók – így nincs iparűzési adó, több illeték és más teher sem –, ezért szükséges a magyar cégek kompenzálása. Azzal kezdettől egyetértettek a fuvarozók, hogy az utakat nagymértékben rongáló nehéz gépjárművek használatarányosan járuljanak hozzá az utak fenntartásához.



Adókedvezmény a légrugós járművekre



Wáberer György számítása szerint a használatarányos útdíj a menetköltséget – azt a költséget, amely a díjköteles útszakaszon haladó járművet terheli – 40 százalékkal növeli. A megnövelt terhet csökkenti majd kedvezményként – az utat kímélő – légrugós járművek adókedvezménye, amely 100 kilogrammonként 350 forinttal csökken. Wáberer György az MTI kérdésére válaszolva elmondta, hogy ez járművenként évente százezer forint megtakarítás.



Jelenleg Magyarországon egy fuvarozócégre 4,2 jármű jut, ezek többletterhe az e-útdíj miatt havi 500 ezer és 1 millió forint közé tehető – mondta Dittel Gábor. Ez a költségek 27-30 százalékos növekedése. Az útdíj finanszírozására szolgáló kedvezményes forgóeszközhitel feltételeit most dolgozza ki a nemzetgazdasági tárca.



Ez a kisebb fuvarozóknak fontos



Dittel Gábor főleg a kisebb cégeknél tartja ezt fontosnak, akiknek a már említett fél-egymilliós útdíjat azonnal ki kell fizetniük, míg a fuvardíjhoz egy-három hónap múlva jutnak hozzá. Ezért ő kéthavi útdíj kedvezményes finanszírozását tartaná reálisnak.



A parlament május 27-én elfogadta a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Az e-útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni autópályákon, autóutakon és főutakon július elseje után. A tarifákat nem rögzíti a törvény, az azokat tartalmazó rendelet tervezetét a kormány múlt csütörtökön tette közzé honlapján.



A használatarányos útdíj bevezetésére lehetőségként tekint a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum – mondta május végén a Magyar Nemzet kérdésére Wáberer György, és hozzátette: már korábban megegyezés született arról, hogy a teljes útdíjbevétel 10 százalékát a kormányzat a hazai fuvarozóvállalkozások új terheinek enyhítésére, a cégek kompenzálására fordítja.



mno.hu