A bizottság közleménye szerint a feketemunka legjellemzőbb esetei közé tartozik, amikor egy kereskedő, illetve szolgáltató nem ad számlát az elvégzett munkáról. A felmérésben megkérdezettek egytizede nyilatkozott úgy, hogy fizetett az elmúlt évben számla nélkül szolgáltatásért, Magyarországon ez az arány 15 százalék volt.
A válaszok alapján a legtöbb feketén nyújtott szolgáltatás között az első helyen a ház körüli javítási és felújítási munkák állnak. Erről az unió egészében a válaszadók 30 százaléka, Magyarországon 33 százaléka nyilatkozott így.
Második helyen a fodrászati és szépségápolási kezelések állnak uniós szinten 27 százalékkal, Magyarországon 48 százalékkal.
Uniós szinten a válaszadók 19, míg Magyarországon 30 százaléka monda azt, hogy az autók, mobiltelefonok és egyéb tárgyak javítása esetében tapasztaltak feketén végzett munkát. Megjegyezték továbbá, hogy az élelmiszer-vásárlás során az uniós válaszadók 16 százaléka, a magyar válaszadók 40 százaléka találkozott azzal, hogy nem kapott számlát a termékért.
Az Európai Bizottsági arról is beszámolt, hogy kampányt indított a feketemunka és a feketefoglalkoztatás felszámolásáért. A kezdeményezés arra kívánja felhívni a munkavállalók, a vállalkozások és a szakpolitikai döntéshozók figyelmét, hogy a be nem jelentett foglalkoztatás megfosztja a munkavállalókat attól, hogy szociális védelemben részesüljenek, torzítja a cégek közötti versenyt, és óriási veszteséget okoz az állam-háztartásoknak.