Összeomlott a globális üzleti élet vezetőinek bizalma 2019-ben a független PR-ügynökségeket tömörítő The Worldcom Public Relations Group (Worldcom) második Worldcom Confidence Index (CI) felmérése szerint. A több mint 58 000 vezérigazgató és marketing igazgató által adott online válaszok elemzése alapján ezen felsővezetők bizalma átlagban 20% feletti mértékben zuhant. A legnagyobb esést az Egyesült Államokban (51%) és Kínában (21%) mérték. Japán a trend ellen ment, és a bizalmi index utolsó helyéről egy 74%-os javulással az elsőre ugrott.
„A nagy fokú globális bizonytalanság, amihez hozzátartoznak az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háborúról szóló hírek, nem csökkentették az üzleti vezetők félelmeit, és a kutatásunk azt mutatja, a globális kereskedelmi megállapodások és a védővámok is megrengetik a bizalmat” – jelezte Roger Hurni, a Worldcom Public Relations Group elnöke. „A legutóbbi, 2018-as Confidence Index óta a vezetők szembe találták magukat a Brexittel, a hong kongi tüntetésekkel, a globális felmelegedés felerősödésével, éhínséggel és olyan járványok újbóli megjelenésével, mint amilyen a kanyaró. Ezen tényezők együttese segíthet megmagyarázni a bizalmi szintek ilyen drasztikus visszaesését az elmúlt egy évben.”
Az üzleti-gazdasági folyamatok egészséges működésének egyik legfontosabb mutatója a vállalatvezetők általános bizalma. Éppen ezért fontos kiemelni, hogy ezt a Worldcom kutatása a lehető legprecízebb módszertannal vizsgálja” – tette hozzá R. Nagy András, a Próbakő Kommunikáció tulajdonos-ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA régiós igazgatótanácsának tagja.
A Worldcom a felméréshez idén együttműködött az Advanced Symbolics Inc. vállalattal, amely mesterséges intelligencia segítségével követi és értelmezi a nyilvánosan elérhető közösségi médiatartalmakat. Az idei jelentés mintegy 60 000 üzleti vezetőtől származó adatot dolgozott fel, hogy megmutassa, hogyan változott a véleményük és a szándékuk az idő folyamán.
„A Worldcom a mesterséges intelligenciát hívta segítségül, hogy fontos piackutatásokat végezzen az idei bizalmi index összeállításához, mert meg akarták mutatni, milyen innovatívak, és mennyire jól ismerik azokat az előnyöket, amelyeket a mesterséges intelligenciát (MI) tud nyújtani a PR-ügynökségeknek és szakembereknek” – ismertette Erin Kelly, az Advanced Symbolics Inc. vezérigazgatója. „A mesterséges intelligenciánk egy 15 országból származó és közel 60 000 üzleti vezetőből álló mintát követett, ami nagy ugrás az elmúlt évekhez képest.”
Míg 2018-ban a vállalatvezetők leginkább a vásárlók elérése miatt aggódtak, addig a 2019-es kutatás válaszadói az influenszereket tartották a legfontosabbnak, akiknek 160 százalékkal nőtt a fontosságuk 2018 és 2019 között, csak utánuk következtek a vásárlók és a munkavállalók. Ugyanakkor a vezérigazgatók bizalma igen alacsony azzal kapcsolatban, hogy sikerül-e elérni az influenszereket. A vezetők jobban bíznak abban, hogy képesek elérni a részvényeseket, a vásárlókat, a beszállítókat vagy akár a kormányzati tisztviselőket.
„2018-ban az influenszerek fontosságukat tekintve egy hanyatló közönség volt, de idén a lista élére ugrottak” – emelte ki Hurni. „Ennek a közönségnek a megnövekedett szerepe azt jelezheti, hogy a vezetők úgy érzik, az influenszerek támogatására van szükségük, hogy átsegítsék őket ezen a zavaros időszakon.”
Nagy figyelmet kap a továbbképzés az alkalmazottak eléréséért és megtartásáért folytatott harcban
A meglévő alkalmazottak megtartása egy másik fontos ügy a vállalatvezetők számára. A vezetők önbizalma igen alacsony; nem bíznak abban, hogy képesek megtartani a tehetségeket. Ez csak egyike azon öt, alkalmazottakkal kapcsolatos témáknak, amelyek a hat globálisan leggyakrabban felmerülő ügyek közé tartoznak. A gazdasági bevándorlás világszerte aggodalmat vált ki, különösen az Egyesült Államokban, amely a legalacsonyabb Confidence Index pontszámot érte el. A vezetők által leggyakrabban felvetett téma az alkalmazottak tovább- és átképzése. Az Egyesült Királyság kapta a legalacsonyabb, míg Japán a legmagasabb pontszámot ezen a téren. A képességek fejlesztése a sok közül csupán az egyik olyan terület, amit a vezetők próbálnak feltérképezni az alkalmazottak hűségének és aktivitásának megtartása érdekében.
„Akárcsak az elmúlt évben, a legnagyobb tehetségek megtartása okoz igazán álmatlan éjszakákat a vezetők számára. Idén azonban fontos az is, hogy az alkalmazottak megfelelő képességekkel rendelkezzenek egy folyamatosan fejlődő, dinamikus munkakörnyezetben” – tette hozzá Hurni. „A jelentésből az is világosan látszik, hogy az alkalmazotti juttatásoknak részét kell képezniük az alkalmazottak bevonzását és megtartását szolgáló stratégiáknak.”
A Worldcom Confidence Index 23 különböző témára és 6 közönségre lebontva emel ki különböző aggályokat. Összegyűjtöttük a 10 legfontosabb megállapítást: ez a „Worldcom Confidence 10” lista.
Worldcom Confidence 10
1. A bizalmi szintek összeomlottak: 21%-os esés
• Az Egyesült Államok zuhant a legnagyobbat (51%), míg Japán szárnyalt a legjobban.
2. Az influenszerek lettek az első számú célközönség a vezetők számára, de elérésük iránt a második legalacsonyabb a Confidence Index.
3. Az alkalmazottakkal kapcsolatos témák szerepelnek a vezetői napirend élén:
• A tovább- és átképzés a leggyakrabban felmerülő téma
• A 6 top téma közül 5 alkalmazottakkal kapcsolatos
• Az alkalmazottakhoz kapcsolódó Worldcom Confidence Index pontszám a legalacsonyabb az összes közül
4. A vezetőknek aggályaik vannak a vállalati imidzzsel, a márkahírnévvel kapcsolatban és kételkednek azon képességükben, hogy válság esetén védelmet tudjanak biztosítani.
5. A globális kereskedelmi egyezmények és a védővámok aláássák a bizalmat.
6. Csökken, különösen az Egyesült Államokban a vásárlók igényeinek kielégítését szolgáló képesség iránti bizalom, de továbbra is magasabb, mint egyéb üzleti témákban.
7. A globális Worldcom Confidence Index pontszámok jól mutatják, hogy a mindannyiunkat érintő ügyek, mint például a globális felmelegedés, nagyon eltérő reakciókat váltanak ki a vezetőkből.
8. A kormányzatokra és a törvényalkotókra sokkal nagyobb figyelem irányul, és a velük kapcsolatos változások aggályokat szülnek.
9. Határozott hozzáállásbeli különbség tapasztalható a politikai vezetők közösségi médiában történő kommunikációjának hatásával kapcsolatban.
10. A kiberbűnözés miatt már nincsen globális félelem, de komoly problémát jelent a dél-amerikai vezetők számára.
Módszertan
A felmérést azért lehetett ilyen léptékkel és kilenc különböző nyelven végrehajtani, mert az adatok rögzítését egy MI alkalmazó forradalmi módszer segítette. A kutatásra kiválasztott cég, az Advanced Symbolics Inc (ASI) egy szabadalmaztatott módszerrel épített fel egy reprezentatív mintát, amelynek adatait azután MI eszközzel rögzítette. „Nagyon büszkék vagyunk, hogy mi voltunk az első szervezet, amely ilyen módon és ilyen léptékben alkalmazta az MI-t” – mondta Hurni. „Ez egy újabb bizonyítéka annak, hogyan alkalmazzák a Worldcom partnerek a világ minden pontján az innovatív megoldásokat, hogy azokkal azonnali és tartós eredményekkel szolgáljanak az ügyfelek számára. Azért esett a választásunk az ASI megoldására, mert már bizonyította, hogy milyen rendkívül pontos. Az elmúlt hónapban például ők voltak az egyetlen közvélemény-kutató cég, akik MI eszközük segítségévek képesek voltak pontosan előre jelezni a kanadai választások eredményét. A következő hónapokban tovább bővítjük majd ezt a kutatást, hogy értékes megállapításokat tárhassunk a vezetők, de különösen az ügyfeleink elé.”
A teljes jelentést és további média tartalmakat itt lehet letölteni.