2024.09.29 | Vasárnap
Mihály napja

Konzolháború: a kedveskedő és a magabiztos
2013.06.14
Egyéb hírek
133
Konzolháború: a kedveskedő és a magabiztos Egymásnak esett az új generációs konzolok csatájában a Microsoft és a Sony. Az amerikaiak roppant magabiztosnak mutatkoznak, ami lehet visszaüthet. Mára beigazolódott: a japánoknak a legutóbbi generációváltáskor tanúsított hasonló hozzáállása nem jött be. 


Eddig mindössze néhány szerencsés akadt, aki megérinthette őket, s még hosszú hónapokig várni kell, mire év végére a boltokba kerülnek, ám az elmúlt napok fejleményei alapján egyértelmű: már javában folyik a játékkonzolok újabb generációjának háborúja a világpiacon. A jelenleg is zajló Los Angeles-i Electronic Entertainment Expón (E3) immár terítette minden lényeges lapját a Microsoft és a Sony is. Utóbbi egyik legnagyobb tartozását is letudta hétfőn, magát a PS4-es konzolt is bemutatta.



Borítékolható volt a következmény: egyes elvakult rajongók a józan ész határain átlépve estek egymásnak különböző oldalakon, hogy vajon az amerikaiak Xbox One-ja vagy a japánok Playstation 4-e jobb-e, s lesz a „next gen” időszak uralkodó játékgépe.



Ugyanakkor nemcsak a leendő felhasználók méregették a folyamatosan csepegtetett információkat, hanem befektetők is árgus szemekkel figyelték a két cég lépéseit és felvázolt koncepcióit. Ez különösen a Microsoft esetében hangsúlyos. Bár a közösségi élményt a Sony is rendre emlegette még első, februári prezentációján, ám a redmondi cég alapvető szemléletváltást hajtott végre az Xbox One esetében. Ahogy a szlogenjük is tartja: minden egyben, vagyis a lakás minden igényt kielégítő szórakoztató központját kívánták az asztalra rakni. Ezt aztán olyan mértékben sulykolták is a májusi bemutatójukon, hogy az eredeti cél elveszett: a játékkonzolból mintha kimaradt volna a játék.



Emlegették is a piacon: a Sony részvényeinek az elmúlt években semmi nem tett olyan jót, mint a Microsoft bejelentése. Az amerikai cég befektetőinek csalódniuk kellett. A Microsoft árfolyama a május 21-i prezentáció előtt egész hónapban szinte töretlenül emelkedett egészen 35 dollár fölé. A csalódást keltő bejelentés után viszont két nap alatt majdnem egy dollárt esett az ár. Ezt követően mostanáig 33-35 dollár között ingadozott a jegyzés. A Sony bezzeg a kiállítás előtti 18,96 dolláros szintről 20,28 dollárig emelkedett.



Az Xbox One-ról május vége óta megjelentetett információk a vártál is jobban megosztják a potenciális vásárlóközönséget. Nem aratott osztatlan sikert, hogy régiózárasak lesznek a játékok, és az új dobozban nem futtathatók a régebbi verziókhoz vásárolt játékok. De az sem volt szimpatikus sokak szemében, hogy a megfelelő működéshez naponta internetes bejelentkezésre van szükség. Ezzel kapcsolatban biztosan nem javított a helyzeten Don Mattrick, a Microsoft szórakoztató divízió vezetőjének igencsak lekezelőnek tűnő nyilatkozata, amely szerint ha valakinek nincs internetelérhetősége, akkor vegyen magának előző szériás Xbox 360-at.



Magabiztossága az amerikai kereskedőláncok előrendelési adatai alapján lesz érthető. Minden kritika ellenére nagy a kereslet az újdonság iránt. Ráadásul a márciussal záródó harmadik negyedév adatai alapján a Microsoftnak nem is megy rosszul. A számok szerint ebben az időszakban 20,5 milliárd dollár forgalmat hoztak össze és mintegy 6 milliárdos eredményt produkáltak. Mattrick nyilatkozatának hangnemére a magyarázatot az adhatja, hogy a cégnél most sokkal inkább a Windows 8 számai miatt aggódnak. Alighanem úgy érzik, a next gen konzol terén az új „minden egyben” koncepcióval egyáltalán nem rosszak a pozícióik.



A konkurencia ugyanis – lássuk be – bénázik. Februárban – amikor a Sony azt sejtette, hogy bemutatja a PS4-et, ám ez a legnagyobb meglepetésre elmaradt – a japán céget is bírálták. A mostani kiállításon mindenesetre a japánok igyekeztek az Xbox One „gyengeségeire' utazni. Hangoztatták: nem lesz régiózáras a konzol, nem kell napi internetes bejelentkezés, és a régebbi játékok használatát is támogatják. A Sony szinte baráti hangnemben szól a leendő vásárlóihoz, és mindenhol azt hangoztatja, hogy ők maradtak a régi koncepciónál: alapvetően játékgépet készítettek, sok egyéb hasznos funkcióval.



Már-már könnyfakasztóan jegyezték meg: „nem állnak a játékosok szórakozásának útjába.” Ezenfelül bevittek egy olyan mélyütést, ami aligha tetszett Redmondban. A PS4 ára ugyanis 399 dollár lesz, míg az új Xbox-é 499. Igaz a Sonyhoz nem jár a Kinecthez hasonló mozgásérzékelő, ha ezt is megveszi az új tulaj, akkor további 50 dollárt még ki kell fizetnie, így a számla 450 dollár, ami azért még így is 50 dolláros árelőny. A Microsoftnál viszont arra nincs lehetőség, hogy a Kinectről lemondjon a vásárló, azt adják a csomagban. A serpenyő másik oldala, hogy a sokak számára roppant vonzó többszereplős multijátékok korszaka viszont éppen a Sonynál ér véget, az ehhez szükséges PlayStation Plus előfizetéses lesz.



A japánoknak most persze mindent be kell vetniük, a Sony gyötrelmes éveket ért meg az elmúlt időszakban. Veszteségeket veszteségre halmozott, ami a cég jó hírét is kikezdte, sokan úgy vélik, a PS4 az egyik utolsó mentsvára a japán óriásnak. A vállalatnál csaknem pezsgőt bontottak, mikor a márciusban véget érő pénzügyi évükben – hosszú idő után végre – eredményes évet zártak. A nyereség persze nem nagy, mindössze 40 milliárd jen (420 millió dollár) lett, de legalább profitot termeltek, hiszen egy évvel korábban még 457 milliárd dollár veszteség jött össze. A PlayStation-ágazat teljesítménye viszont nem javult, sőt 27,6 milliárdról 1,7 milliárd jenre esett az elért eredmény. Ráadásul ennek növekedésével a PS4 megjelenése ellenére sem számolnak: a piaci bevezetéssel rengeteg költség jár majd. Azt azonban hangsúlyozták: a új generáció egy-egy darabján egyáltalán nem lesz akkora veszteségük, mint amekkorát a PS3-on elkönyveltek annak piacra dobásakor.



Ugyanakkor az sem mindegy, hogy a japán gazdaság hogyan teljesít. A környezet most nem nekik dolgozik. A japán jen jelentős mértékben erősödött az utóbbi hetekben, ami ha így marad, nehezítheti a vállalat exportját, s sokat ronthat a konzoleladások eredményén.



Akárhogy is, sok pénzről lesz szó a konzolháborúban. Eladási tervszámokat ugyan eddig nem tettek közzé, de bizonyosan milliós darabszámú tételekről beszélnek majd. A Xbox 360-ból és PS3-ból a legfrissebb májusi számok szerint például bevezetésük óta egyaránt 77,3 millió darabot adtak el. 2006-ban – ahogy most – a japánok ültek a magasabb lovon, le is kellett nyelniük a keserű pirulát. Elvesztették vezető piaci pozíciójukat, s csak mostanra – a generáció kifutásakor – érték utol a Xbox eladásait a saját gépükkel.




index.hu