A
Fellowes megbízásából az Inspira Research egy fővárosi szeméttelepen végzett
kutatással mérte fel azt, hogy másfél
évvel a GDPR bevezetése után mennyire bánunk elővigyázatosan az
adatainkkal, mennyire figyelünk oda a biztonságos megsemmisítésükre,
változott-e bármi is az uniós adatvédelmi rendelet bevezetése óta. A kutatás
során 200 kg szelektíven gyűjtött
papírhulladékot néztek át, amelyből 30,8
kg tartalmazott szenzitív adatokat. Ezek megsemmisítés nélküli kidobása
nemhogy nem felel meg az előírásoknak, de akár komolyabb visszaéléseket is el
lehetett volna követni a birtokukban. Az adatvédelemmel évek óta foglalkozó Fellowes
már 2015-ben is végzett egy hasonló
felmérést, amivel a mostani eredmények jól összehasonlíthatók, hiszen akkor is 200 kg szelektíven gyűjtött
papírhulladékot nézettek át. Akkor abból 37
kg tartalmazott szenzitív adatokat, amelyek megsemmisítés nélkül landoltak
a szemétben. A négy évvel ezelőtti és a mostani számokból látható tehát, hogy
hiába a szankciókat is kilátásba helyező, uniós adatvédelmi rendelet, nem
történt lényeges változás az adatkezelési szokásokban, legalábbis, ami az
adatok biztonságos megsemmisítését illeti.
A
GDPR betartásának nehézségei markánsan mutatkoztak meg a családi vállalkozásoknál. A vizsgálatból egyértelműen kiderült,
hogy esetükben – valószínűleg a vállalkozás jellege miatt – nem válik szét a
magán és a céges iratok kezelése. Noha a magán dokumentum biztonságos megsemmisítése
is tanácsos lenne, ez szabályozottan igaz a céges szerződések, elszámolások,
éves beszámolók vagy akár az üzleti tervek ledarálására.
A
30,8 kg érzékeny adatokat tartalmazó iratok között leginkább
kitöltött szerződések, együttműködési megállapodások, éves beszámolók,
személyes okmányok, céges pályázatok, adópapírok voltak zömmel családi cégektől.
De a magánszemélyek is meglehetősen hanyagul bántak dokumentumaikkal, a kutatók
előtt például pontosan kirajzolódott egy
újságíró karriertörténete a szemétbe kidobott munkavállalói szerződéseivel,
fizetésekkel és személyes adataival együtt. Találtak magánemberek egészségügyi
állapotára vonatkozó recepteket, leleteket, szövettani eredményeket, de sajnos
még a nagyobb vállalatok leselejtezett és kidobott papírjai között is voltak elrettentő
példák, így egy stadion tervrajza,
benne a biztonsági berendezésekkel és a tartószerkezetről szóló „eszmecseréről”
írt jegyzetekkel. A „legsúlyosabb” pedig talán egy nagy gyógyszercégeknek alapanyagot beszállító vállalat története volt,
hiszen konkrét levelezés került elő a különböző gyógyszergyártásnál használt
alapanyagok műszaki leírásáról, beszerzéséről, illetve a pontos árakról, szállítási
címekről.
„A Fellowes-nál már évek óta kutatási adatokkal
alátámasztva hívjuk fel a figyelmet a biztonságos adatkezelésre, mert egy
megsemmisítés nélkül kidobott dokumentum óriási reputációs vagy anyagi kárt okozhat,
nem beszélve a GDPR előírásainak megszegéséről. Tavaly a kkv-k adatkezelési
szokásait térképeztük fel egy másik vizsgálattal, amelyből az derült ki, hogy a
vállalatok 12%-a szenvedett már el valamilyen kárt az adataikkal történő visszaélés
miatt. A GDPR miatt joggal lehetett volna várni változást az adatkezelési
szokásokban, de most úgy látjuk, hogy másfél évvel a bevezetés után sem javult lényegesen
a helyzet, legalábbis ami a feleslegessé vált iratok biztonságos, iratmegsemmisítővel
történő leselejtezését illeti – mondta
el Kreutz László, a Fellowes Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.