Mind élesebb a verseny a jó szakemberekért, a gyáriparosok minapi becslése szerint mintegy 200-250 ezer állásra egyelőre hiába keresnek munkatársat. A bérlicitnek a cégek teherbíró képessége határt szab, így egyre inkább azt keresik, milyen további eszközökkel válhatnának vonzóbbá a leendő munkatársak szemében. Ebben nagy segítségükre lehet az NRC nyári kutatása, mely új szempontokat tárt fel, s egyúttal régi közhelyeket is cáfolt.
A vizsgálat abban nem hozott újdonságot, hogy az emberek elsősorban jó jövedelmet és biztonságot várnak leendő állásuktól. Ám az éles versenyben ezt több cég is kínálja számukra, így döntővé válhatnak a másodlagos szempontjaik. Például az, hogy mennyit kell utazniuk, amíg elérnek a munkahelyükre. Már ez is utal a legfontosabb változásra: az emberek ma már nem a munkához akarják szabni az életüket, hanem az életvitelükhöz keresnek munkát.
Az adatok azt is jelzik, hogy ezt a szemléletváltozást még csak nem is az új generációk belépése, hanem maga a nagyobb verseny eredményezte. A munkakörülményeknek és a kiegészítő juttatásoknak nagyon nagy a szerepe a döntésnél. De nem csak a létük vagy az összegük számít, hanem leginkább az: mennyire illeszkednek az állást választó életkörülményeihez. A rész- és a rugalmas munkaidő lehetőségét különösen nagyra értékelik azok, akik gyereket nevelnek.
A humán területért felelős igazgató szerint ez igaz a Groupama Biztosító esetében is. „Sok kismama szembesül azzal, hogy amikor gyesről visszatérne, csak részmunkaidőben tudna munkát vállalni. Ilyenkor mindig pozitívan állunk a kollégák kéréseihez, szívesen megadjuk a rész- vagy rugalmas munkaidős lehetőséget számukra” – mondta el Marton Klaudia. Az otthoni munkavégzés, és a munkahelyi óvoda, bölcsőde inkább a nők szemében vonzó, míg a férfiak inkább a továbbképzéssel, előmenetellel kapcsolatos lehetőségeket tartják többre. „Az otthoni munkavégzés lehetősége nálunk is nagyon kedvelt a gyermekes kollégáink körében, mert megkönnyíti a családi élettel együtt járó összetett szervezési feladatokat.” – tette hozzá még Marton Klaudia. A Groupama Biztosító központjában is sokszáz különböző korú, képzettségű, beosztású munkatárs dolgozik, így számukra nem okozott meglepetést a kutatás sok más eredménye sem. Például az, hogy összességében az egészségpénztári támogatás bizonyul a legnépszerűbb juttatásnak, ám még ezen belül is fontos a személyes élethelyzet.
Míg e lehetőséget a munkavállalók 41%-a ítéli számára fontosnak, addig a kisgyerekes anyák között jóval magasabb, 47% ez az arány. A kutatás szerint a fizikai dolgozók általában magasra értékelik a táppénz-kiegészítés lehetőségét, míg a falvakban élőknél az egészséges munkakörnyezet a különösen vonzó. Az 50-59 évesek korosztályában pedig a javukra kötött nyugdíjbiztosítás lehet a választásukat eldöntő juttatás. Ám, ahogy a Groupama gyakorlati példája is mutatta, ezek csak statisztikai igazságok. Végül a kutatók is azt szűrték le: az a cég lehet a legvonzóbb, amely a juttatások széles palettáját kínálja, hogy új munkatársai abból válogathassák ki a számukra fontosakat. A felmérést a Groupama Biztosító megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készítette 2019 augusztusában. Az 1000 fős válaszadói minta reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján.