2024.11.25 | Hétfő
Katalin napja

Csocsóasztal és masszázsszék – miért fontos a jó munkakörnyezet?
2018.04.12
Munkahely
1194
.
A munkaerőpiac átalakulásával a munkahely jelentése és szerepe egészen más, mint néhány évvel ezelőtt. Egyre több munkáltató ismeri fel a munkakörnyezet jelentőségét a dolgozók bevonzásában és megtartásában, és használják az irodát munkáltatói márkájuknak egyfajta lenyomataként. Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője szerint a munkakörnyezet tudatos kialakítása és fejlesztése a cégek employer brandig tevékenyégének hiteles és meggyőző eszköze lehet, és versenyelőnyt is jelenthet.

A munkaerőhiány napjainkban már nemcsak a korábban ismert mérnök és IT szakmákat érinti, hanem gyakorlatilag minden, szaktudást igénylő kék- és fehérgalléros területet. „Az álláskeresők ma nagyon sok lehetőség közül választhatnak, éppen ezért a versenyképes fizetés már alapvetőnek számít, és az egyéb juttatások, valamint a munkakörnyezet kapnak egyre nagyobb hangsúlyt a döntésekben. Az állásinterjún tízből kilenc jelölt említi meg a csapat és az iroda fontosságát, vagyis olyan tényezők váltak lényegessé, hogy mennyire világos, kényelmes, fiatalos, modern a munkahely, van-e parkolási lehetőség, kerékpártároló, zöldség, gyümölcs, ingyen kávé, illetve a leendő munkavállaló tud-e valahol pihenni két feladat között. Abszolút elvárás, hogy a munkahely otthonos legyen” – vázolja az aktuális helyzetet a HR vezető.


Hangulatos és praktikus

Nem feltétlenül a drága berendezésen múlik, hogy motiváló-e a munkakörnyezet, sokkal inkább az iroda hangulata, személyre szabottsága a mérce e tekintetben. Olyan munkakörnyezetre van szükség, ahol a dolgozók valóban jól érzik magukat, ezért érdemes bevonni őket az iroda kialakításába. Számunkra jó gyakorlatnak bizonyult, hogy az alapok megteremtése után megkértük a kollégákat, hogy töltsék meg tartalommal a teret, így például a csocsóasztal vagy a masszázsfotel kiválasztására jelentkezhettek, akik számára ez valóban fontos volt, ahogy a dekorációra is kaptunk javaslatokat. A beköltözést követően is vártuk a visszajelzéseket, és változtattunk, ahol szükséges volt, így a végeredmény nemcsak otthonos lett, de maximálisan a dolgozói igényeket szolgálja” – avat be Varga Balázs marketingvezető, aki a 2016-os év irodájaként értékelt Profession iroda megvalósításának felelőse volt.

A kulcsszó az esztétikum mellett az élhetőség. „Az izgalmas elemek nagyon jót tesznek a térnek, de nem szabad, hogy ezek javára a funkcionalitás sérüljön, ezért működnek jól az érdekes faldekorációk vagy egyéb vizuális megoldások. A nagy üvegfelületek által fényessé válik az iroda, a fa használatával pedig nagyon természetes lesz az összhatás. A letisztult képet, ami a mi esetünkben a fekete, fehér, szürke hármasára épül, néhány nem hétköznapi, de nem is hivalkodó szín, például okker és türkiz teszi barátságossá, emellett pedig igyekeztünk az iparág jellemzőit is behozni a képbe, ami igazán motiválóan hat” – teszi hozzá a fentiekhez Balázs.


Mutasd az irodád, megmondom ki vagy

A szakember szerint egy modern, barátságos iroda kiválóan működik az álláshirdetésekben. „Ha motiváló a munkakörnyezet, érdemes bepillantást engedni a munkavállalóknak a közösségi oldalakon, vagy épp egy megüresedett munkakör kapcsán. Volt olyan hirdetésünk, ahol 360 fokos videóban mutattuk be, hogy az új kollégánk mit látna, ha a helyén ülne, de néhány fotó is beszédes lehet. A vonzó körülmények egyértelműen versenyelőnyhöz juttatják a munkaadót, legyen szó a munkahelyről, a gyümölcsnapról, a sportrendezvényekről vagy belső versenyekről. És ha már a hirdetésben szerepeltettük az irodát, az állásinterjún is szeretjük megmutatni: a bemutatkozó beszélgetésnek általában az egyik hátsó tárgyaló ad helyet, így a pályázó belekóstolhat a hangulatba, és azt is megmutathatjuk neki, hol lenne az asztala, kik lennének a közvetlen kollégái” – részletezi Lili.


Jövőbe mutató változások

Hogy milyenek lesznek, illetve lesznek-e a szó mai értelmében használt munkahelyek néhány év, esetleg évtized múlva, még kérdés, de számtalan változás érezteti a hatását már most is. „A munkahely fogalma feltehetően teljesen új értelmet nyer majd. Korábban munka-magánélet egyensúlyról beszéltünk, várhatóan azonban egyre inkább elmosódnak majd a határok a két élettér között, és egy újfajta összhang jön létre – ezért olyan hangsúlyos már most is az irodák otthonossága. Ahogy a munkaidő hagyományos keretei is kezdenek megdőlni, így lesz ez térben is: bizonyos vélemények szerint a home office és a coworking helyek relevanciája folyamatosan nőni fog. Ezzel együtt valószínűleg a munkahely intézménye sem fog megszűnni, mivel különösen az Y és Z generáció számára fontos a csapat, a közös munka élménye, de ezek lehetnek folyamatosan változó, vagy épp a jelenleginél jóval kisebb helyek is” – fejti ki a HR vezető.

A munkahelyeknek minden esetben az iparág sajátosságaihoz kell igazodnia, de a munkavállalói igények jelentősége egyre inkább növekedni fog. „A legtöbb cég open office-ként működik, amelynek nagy előnye, hogy erősíti a munkatársak közötti kapcsolatokat, támogatja az együttműködést, és az a pszichológiai hatása is igazolható, hogy egy nyitott térben sokkal inkább érezhetjük a nagy egész részének magunkat, mint elszeparált irodákban. Ugyanakkor zavaró is lehet az állandó alapzaj, nehezíti a koncentrációt – ezért fontos megteremteni az elvonulás lehetőségét is, ha a feladat megkívánja. Míg egyes munkavállalókat a közösség inspirál, mások számára az otthoni munkavégzés motiváló, és vannak olyan munkakörök is, ahol ugyan olykor be kell menni az irodába, de nincs szükség fix munkahelyre – számukra egy közösségi munkatér a legjobb megoldás, jelenleg éppen ennek a kialakításán dolgozunk” – osztja meg Balázs.

Bár teljesen mást kíván az állami szektor, az ügyfélszolgálat, a vendéglátás, vagy épp az online szolgáltatók, az azonban bizonyos, hogy a munkáltatóknak a változásokkal lépést kell tartani, reagálniuk kell akár a kimondatlan munkavállalói igényekre is, még azelőtt, hogy szakembereik máshol keresnék az otthonosság érzetét.
Forrás: Noguchi, Profession.hu
További hírek a kategóriából...
Akár látatlanban is elfogadna egy új álláslehetőséget a munkavállalók több mint fele
Egy napokban készült felmérés szerint a magyar munkavállalók elenyésző része, csupán 6%-a ragaszkodna ahhoz, hogy személyesen is találkozzon leendő felettesével vagy kollégáival, mielőtt elfogad egy új állásajánlatot. Közel 60%-uk viszont határozottan állítja, hogy megelégedne azzal, ha csak telefonos és videós állásinterjúra lenne lehetősége, úgy is tudna döntést hozni.

Álláskeresés világjárvány idején: az online megoldásoké a főszerep
Keressen valaki munkát akár azért, mert a koronavírus miatt kialakult helyzetben veszítette el az állását, vagy azért, mert éppen a világjárvány kitörése előtt mondott fel előző munkahelyén, első találkozása leendő munkaadójával valószínűleg nem a megszokott módon történik majd. A járványügyi intézkedések miatt ezen a területen is a személyes kontaktust nem igénylő megoldások kerültek előtérbe.

Mától ingyenesen lehet feladni álláshirdetéseket önkéntes és egészségügyi állásokra
A mai naptól minden, a koronavírussal szembeni küzdelmet elősegítő önkéntes, illetve egészségügyi állás közzétételét ingyenesen vállalja a Profession.hu. A kezdeményezés célja, hogy az egészségügyi háttérrel rendelkező szakembereket, illetve a segíteni vágyókat és azokat a helyeket, ahol most a legnagyobb szükség van rájuk, a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban kössék össze.