Kevés a jelentkező, hosszú ideig tart a toborzás, a jó jelöltek felszívódtak. A Social Talent kutatása alapján a világ számos országában a magyarországihoz hasonló kihívásokkal szembesülnek a vállalatok. A munkaerő toborzással foglalkozó cégek legújabb módszerei kivétel nélkül a digitális világ eszközeire épülnek.
Világszerte jelentős változás zajlik a munkaerőpiacon. A vállalatok olyan szakembereket keresnek és olyan szaktudással, melyek korábban nem léteztek. Európa, Észak-Amerika és Ázsia számos országában az egy-egy pozíció betöltéséhez szükséges átlagos keresési idő megnőtt, és a cégek egyre nehezebben találják meg az új munkatársakat. Az automatizálás és a mesterséges intelligencia megoldások tömegével szüntetik meg a munkaköröket, miközben más területeken súlyos szakemberhiány tapasztalható. A fiatal generációk igényeinek kiszolgálására új technológiákat kell alkalmazni és új foglalkoztatási formákat kell kialakítani.
“A munkatárs keresési idő megnövekedése már csak annál is furcsább, mert ma már szinte mindenki elérhető” – mondja Toldi Gábor, a munkaerő toborzók képzésével foglalkozó Social Talent magyarországi partnere. “Nemcsak hogy mindenkinek van mobilja, de a munkakorúak jelentős része állandóan telefon- és internetközelben van, vagyis a nap szinte bármely pillanatában „vonalvégen” van. Ma az a sikeres, aki közvetlenül el tudja érni és meg tudja szólítani azokat, akik ha nem is feltétlenül tekintik magukat aktív álláskeresőnek, de megfelelő üzenettel mégis fel lehet kelteni az érdeklődésüket és megmozdíthatóak” – mondja Toldi Gábor.
Az írországi Social Talent mintegy 6 éve ismerte fel a toborzási piac jelentős átalakulását. A startup ma már több mint 50 fős csapata eddig mintegy 10.000, munkaerő toborzással foglalkozó szakembert képzett világszerte. A Social Talent tavaly lépett a magyar piacra, az első évben közel százan szerezték meg a „feketeöves” internetes toborzói minősítést (Black Belt in Internet Recruitment).
„Érdekes azt látni, hogy a magyarországi folyamatok mennyire szervesen illeszkednek a nemzetközi trendekbe” – mondja Toldi Gábor. „Növekszik az átlagos keresési idő, egyre több jelöltet kell megtalálni ahhoz, hogy a végén valamelyikük sikeresen betöltse az állást, bizonyos szakmákban pedig a jelöltek felszívódtak. A képzett munkaerő hiánya szakmánként eltérő módon és mértékben, de mindenhol gondként jelentkezik” – véli a Social Talent partnere.
A Social Talent az Alexander Mann munkaerő toborzó céggel közösen nemzetközi kutatás keretében vizsgálta a keresési szokások változását. A mintegy 1000, toborzással foglalkozó szakember megkérdezésével végzett kutatás szerint egyértelműen nő a közösségi média szerepe és a passzív jelöltek megszólításának fontossága, a megkérdezettek 37%-a a közösségi médiát tekinti a munkaerő keresés elsődleges terepének. A SnapChat és a YouTube mellett most a közvetlen üzenetküldési szolgáltatás, a „messaging” került felívelő szakaszba. Várhatóan azok találják meg legeredményesebben a jelölteket, akik le tudják csökkenteni az ún. keresési veszteséget, vagyis növelni tudják a sikeres megszólítások arányát.
Az ezer megkérdezett szakember szerint az első körben beazonosított jelöltek alig 28%-át keresik meg végül a cégek, közel ¾-ük esetében nem az adott pozícióhoz illő jelölteket dobnak ki a kereső rendszerek. A megszólított 28%-nyi jelölt 72%-a viszont nem válaszol, vagyis újból csak alig negyedüknek van esélye a rövidített listára kerülésre. Közel 300 embert kell első körben beazonosítani és megszólítani ahhoz, hogy a végén legyen 1 sikeres jelölt, akit felvehet a vállalat. Mindez hatalmas felesleges erőfeszítést és többlet időt igényel a munkaerő toborzóktól.
„Egyre inkább jellemző, hogy a megkeresett potenciális munkavállalók a keresett szakmákban már nem is reagálnak egy-egy megkeresésre, akár a vállalat toborzójától, akár egy ügynökség „fejvadászától” is érkezzen az – jegyzi meg Toldi Gábor. „A cégeknek sokkal világosabban kell tudniuk megfogalmazni, kik is ők, mit képviselnek, milyen a személyiségük, és erre alapozva, pontosan mit is kínálnak, másrészt sokkal pontosabb, célzott keresést kell végezniük. Végeredményben tisztán kell látniuk, hogy kit és milyen üzenettel akarnak megszólítani és bevonni“ – vélte Toldi Gábor.
Változatlanul a közösségi média marad a jelöltek megtalálásának első számú terepe, különösen azok esetében, akik aktívan állást keresnek. Bár a fizetős állásoldalak a jövőben is fontos szerepet játszanak, a Social Talent kutatása szerint azonban a hirdetések jelentős része nincs a keresőmotorokra optimalizálva, vagyis rákeresésnél az adott álláslehetőséget a keresőprogramok nem dobják ki találatként. A szöveges hirdetések mellett gyorsan felívelő ágban van a videós álláshirdetések száma és erre itthon is egyre több jó példa van.
„Az új eszközöknek köszönhetően a jelöltekért vívott harc új platformokon folytatódik. Már rövidtávon is versenyelőnyre tehetnek szert azok a vállalatok, amelyek megértik ezt a változást, fejlesztik saját tudásukat, értik az új környezetet és így befolyásolni tudják a megváltozott jelöltek által vezérelt munkaerőpiaci trendeket” – mondta Toldi Gábor.
Forrás: PeppeR