2024.11.23 | Szombat
Kelemen, Klementina napja

Tovább emelkedtek a távközlési szolgáltatások árai tavaly
2016.05.01
Egyéb hírek
945
.
A hírközlési szolgáltatások (telefon- és internethasználat) lakossági árai 2009 óta fokozatosan emelkednek, 2015-ben 0,5 százalékkal kerültek többe az előző évhez képest, a tv-előfizetés pedig átlagosan 0,9 százalékkal volt drágább; mindeközben a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal csökkentek - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Statisztikai Magyarország című kiadványából.

A kábeltelevízió-előfizetések száma - 2010 kivételével - 2002 óta fokozatosan emelkedik, 2014-ben 2,4 százalékkal növekedett az előző évhez képest. 2014 végén rekordmértékű, 2,4 millió előfizetés volt, amiből több mint 40 százalék digitális és több mint 20 százalék IPTV-előfizetés. A kábeltelevízió-szolgáltatás piacán jelen lévő 183 vállalkozás 4,0 százalékkal több, 81 milliárd forint bevételt realizált az egy évvel korábbinál. A nagyszámú szolgáltató ellenére a piac erősen koncentrált, 5 céghez tartozott az ügyfelek és a díjbevétel több mint háromnegyede.

Az internet-szolgáltatói piac koncentrációja is magas, 2015 végén az előfizetések 96 százaléka 10 céghez tartozott a mintegy 400 internet-szolgáltatással foglalkozó cég közül. Az internet-előfizetések száma 2015 végén 8,1 millió volt, ami 11 százalékkal több az egy évvel korábbinál és csaknem két és félszerese a 2010-ben jegyzett előfizetéseknek. Az összes internet előfizetés 66,9 százaléka, 5,428 millió előfizetés mobilinternetre vonatkozott.

Az internet-hozzáférési szolgáltatások révén befolyó nettó árbevétel ugyanakkor kevésbé követte az előfizetésekét, csupán 7,1 százalékkal nőtt, 182 milliárd forint lett, ennek hátterében változatlanul a folyamatos akciókkal és a díjak mérséklődésével jellemezhető éles verseny áll a KSH kiadvány szerint. Az internet-szolgáltatásokból származó árbevétel 39 százaléka mobilinternetes előfizetésekből származott, ami 9,9 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Mobiltelefonnal szinte minden háztartás rendelkezett 2015-ben: száz háztartásra 186 készülék jutott, ebből 177 saját, 9 céges tulajdonú volt, okostelefonból pedig átlagosan 53 darab jutott száz háztartásra. Ezzel szemben vezetékes telefonból 2015-ben átlagosan csak 47 jutott száz háztartásra. A mobiltelefon-előfizetések száma tavaly 0,6 százalékkal, 11,9 millióra növekedett az egy évvel korábbihoz képest, egyébként pedig 2010 óta 11,5-12,1 millió között ingadozik. 2015 végén száz lakosra 121 előfizetés jutott, közel négyszer annyi, mint vezetékes. A jelentés szerint a lakosságszámot meghaladó előfizetésszám főként a lakossági és az üzleti előfizetések párhuzamos használatából következik. A magyar mobiltelefon-előfizetések piaca uniós összehasonlításban koncentráltnak számít: 2013-ban az aktív SIM-kártyák 45 százaléka a piacvezető szolgáltatóhoz tartozott, ami a hetedik legmagasabb arány az uniós tagállamok rangsorában.

2012 óta a vezetékes hálózatból kiinduló hívások száma és időtartama egyaránt csökken, 2015-ben 10, illetve 4,7 százalékkal, a mobilhálózatból kiindulóké viszont az elmúlt három évben emelkedett tavaly 0,1, illetve 7,1 százalékkal. Az uniós szabályozás miatt csökkenő roamingdíjakkal összefüggésben egyúttal a mobilhálózatból indított - kis súllyal rendelkező - nemzetközi hívások száma és időtartama is nőtt, 12 és 19 százalékkal az utóbbi évben.

A KSH kiadványból kiderült az is, hogy a VoIN-megoldások (internetalapú kommunikációs csatornák, mint például a Hangouts, a Skype vagy a Viber) egyre erősebben lépnek fel helyettesítőként az SMS-ekkel és az MMS-ekkel szemben. 2015-ben a felhasználók 3,7, illetve 11 százalékkal kevesebb szöveges üzenetet és képüzenetet küldtek az előző évhez képest. Az SMS-ek száma 2012 óta csökken. A VoIN-szolgáltatások terjedését nagyban segíti, hogy egyre többen rendelkeznek okostelefonnal és mobilinternettel. 2015-ben a 13 évnél idősebb népesség 41 százaléka használt valamilyen chat vagy telefonprogramot az egymás közötti kommunikációra, 32 százalék pedig telefonhívást is lebonyolított ezen alkalmazások segítségével. A lakosság túlnyomó többsége továbbra is az ingyenessége miatt veszi igénybe a VoIN-alkalmazásokat, a felhasználók csupán 5 százaléka fizetett használatukért.
Forrás: MTI