Felmérések igazolják: sokan jobban félnek a nyilvános beszédtől, mint a haláltól. Az életben azonban vannak olyan helyzetek, ahol rákényszerülünk arra, hogy több ember vagy akár egy nagyobb hallgatóság előtt beszéljünk. Dr. Ivan Misner, a Business Network International (BNI) alapítója 5 olyan módszert árul el, amellyel legyőzhetjük az ettől való félelmünket!
1. Készülj, készülj, készülj!
Ne improvizálj! Készíts egy vázlatot arról, hogy mit fogsz mondani, és gyakorold el előre! Használj jegyzetet, vagy írd a megjegyzéseidet egy papírra (fontos, hogy könnyen olvasható betűméretben). Azonban ne gyakorold túl magad!
2. Segítsd a prezentációd vizuálisan!
Használj olyan kellékeket, amelyek segítenek. Ez lehet könyv, prezentáció, kiosztott tájékoztató anyag. Ezek segítenek észben tartani a témád, érdekesebbé teszik az előadásod, és lehetőséget adnak a közönségnek rajtad kívül másra is figyelni.
3. Te vagy a szakértő!
A közönség szemében te vagy a szakértő, és ők arra kíváncsiak, hogy te mit mondasz, mit gondolsz. Ha arra fókuszálsz, amiben a legjobb vagy, akkor kényelmesebben fogod érezni magad, és hitelesebb is leszel. Higgy magadban és a mondanivalódban!
4. Légy kreatív!
Találd meg a kommunikációnak azt a módját, amelyben otthonosan mozogsz. Ahelyett, hogy beszélnél a csoporthoz, kezdeményezz beszélgetést, vagy kezdj egy kérdéssel! Ne félj az újtól, lepd meg a közönséget! Az emberek fellelkesülnek egy-egy új megközelítéstől.
5. Élvezd, ahogy kommunikálsz!
Ez segít leküzdeni az izgalmadat, és pozitív energiává fordítani azt. A közönség érezni fogja, vissza fogja sugározni feléd, és mielőtt észrevennéd, az idegességed tovaszállt.
„Nem baj, ha egy kicsit ideges vagy. Csak alakítsd át ezt pozitív energiává, és a közönség a markodban lesz!” (dr. Ivan Misner)
Avidor Andrásnak, a BNI Magyarország vezetőjének tapasztalatai megerősítik Misner javaslatait: „Üzleti találkozóinkon hétről hétre mindössze 30 másodpercük van a vállalkozóknak, és ez idő alatt nemcsak be kell mutatkozniuk, de azt is meg kell fogalmazniuk, milyen üzleti ajánlásra van szükségük. Mindezt alkalmanként 30-50 másik üzletember előtt – mondja a networking szakértő. – A fejlődés kulcsa a gyakorlás. Tagjaink a heti ritmusban ismétlődő bemutatkozásokra készülve és azokat teljesítve fokozatosan le tudják küzdeni a több ember előtti beszéddel kapcsolatos gátlásaikat.”
Forrás: Ferling PR