Hazánk egyik legnagyobb HR szolgáltatásokkal foglalkozó vállalata, a Humán Centrum Kft. friss közvélemény-kutatása szerint a munkaadók többsége kifejezetten nyitott az új munkaerőre sőt, 2015-ben vesz is fel új alkalmazottakat, de a kölcsönzött munkaerő foglalkoztatása még kevésbé elterjedt.
A Humán Centrum Kft. felmérése 2014 decemberében zajlott, amelynek keretében felső- és középvezetőket kérdeztek a vállalati foglalkoztatásról. Az online kérdőívet kis- és középvállalatok döntéshozói és HR szakemberei töltötték ki, vegyes iparágakból, az ország különböző részeiből.
Foglalkoztatási kilátások 2015-ben
A munkaerő-toborzás témakörében a válaszadók 94%-a mutat nyitottságot az új munkaerőre, ebből 63% még az idén tervezi, hogy bővíti a vállalat alkalmazotti körét. A válaszok alapján a legnagyobb igény a fizikai munkások iránt van, közöttük is a legkeresettebbek a betanított, a segéd- és a szakmunkások. A bővítés mértéke előre láthatóan a válaszadó cégek többségénél maximum 10 fő, ám a kitöltők közel 20%-a 10-50 fős létszámbővítést tervez.
Munkaerő-toborzás problémái
A felmérés azt mutatja, hogy az érintett vállalatok többségének esetenként gondot okoz a tömeges munkaerő-toborzás. A válaszok alapján az okozza a legnagyobb problémát, hogy nem áll rendelkezésükre elegendő munkaerő a telephelyek körül, több pozíciónál munkaerőhiány tapasztalható. A kutatás szerint ez a jelenség a közép-magyarországi régióban a leggyakoribb, de nagyobb mértékben megfigyelhető még a dél-alföldi, valamint a közép és nyugat-dunántúli területeken is.
Munkaerő-kölcsönzés a vállalatok életében
A Humán Centrum kérdőívében a foglalkoztatás témakörén belül egyaránt igyekezett vizsgálni a munkaerő-kölcsönzés jelenségét és betöltött szerepét a vállalatok életében.
Az adatokból jól látszik, hogy hazai viszonylatban a kölcsönzött munkavállalók alkalmazása, mint foglalkoztatási lehetőség alig ismert metódus a cégek részéről.
Csekély háttértudás a jellemző
A felmérésben részt vevő vállalatok válaszai egyértelműen azt mutatják, hogy az érintettek egyáltalán nincsenek, vagy alig vannak tisztában a munkaerő-kölcsönzés velejáróival: míg a jogi hátterét a kitöltők 60%-a egyáltalán nem, illetve alig ismeri, addig az előnyei, a hátrányai és az anyagi vonzatai esetén ez az arány már csak közel 40%. Ehhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a megkérdezettek csaknem 70%-a HR portálokról és kiadványokból tájékozódik, továbbképzést vagy szakemberi segítséget csupán a válaszadók kevesebb, mint 30%-a vesz igénybe.
Ez összefüggést mutat a munkaerő-közvetítő vállalatok ismertségével is, hiszen a megkérdezettek 20%-a egyáltalán nem ismer egyetlen egy ilyen céget sem. A legismertebb hazai kölcsönző vállalatok között van a Humán Centrum, a Trenkwalder, a Manpower, az Adecco és a Prohumán.
A lényeg a cégek mérete
Az adatok alapján egyértelmű összefüggés mutatkozik a vállalatok mérete, valamint a munkaerő-kölcsönzés mértéke között: átlagosan a kisvállalatok nem, a középvállalatok alig, a nagyvállalatok pedig több kölcsönzött munkaerőt alkalmaznak. Ez válasszal szolgál a hazai munkaerő-kölcsönzés alacsony mértékű elterjedésére, hiszen Magyarországon komoly többségben vannak a kis- és közepes vállalkozások.
A kölcsönzött munkavállalók népszerűsége
A kutatás alapján azok a cégek, akik jelenleg is foglalkoztatnak kölcsönzött munkaerőt, nyitottabbak erre a megoldásra, és 60%-uk a közeljövőben is tervezi 10-20 fő kölcsönzött munkaerő alkalmazását. Ennek egyik oka, hogy a kitöltők 78%-a elégedett jelenlegi partnerével, továbbá 25%-nak egyáltalán nincsenek fenntartásai a kölcsönzött munkaerővel kapcsolatban. Ugyanakkor a vállalatvezetők gyakori, alaptalan félelmei közé tartozik a magas kölcsönzési díj, valamint a kölcsönzött munkaerő nagyobb arányú fluktuációja.
Csepreghy Rózsa, a Humán Centrum értékesítési- és marketingvezetője hozzátette:
„Valójában a munkaerő-kölcsönzés nem jelent nagy költséget a vállalatok számára, hiszen a kölcsönzési díj csaknem 90%-át a munkabérek és azok járulékai teszik ki. Fontos hangsúlyozni azt is, hogy az azonos munkakörben dolgozók fluktuációja elenyésző különbséget mutat kölcsönzött és saját állomány esetén, azonban a különböző pozíciók nem összehasonlíthatóak”.
A válaszokból az látszik, hogy a legfontosabb szempont a megkérdezettek számára egy munkaerő-kölcsönző cég esetén a megbízhatóság, az együttműködés minősége, valamint a rugalmasság és a minőség. Ha mindez megvan, a cégvezetők egyaránt nyitottak a rövid és hosszú távú kölcsönzött foglalkoztatásra.
Humancentrum