2024.10.02 | Szerda
Petra napja

Hallgatófogási praktikák
2012.01.30
Oktatás
185
Hallgatófogási praktikák
Vannak olyan egyetemi karok, sőt komplett főiskolák, ahová egyetlen egy államilag támogatott hallgató sem kerül majd be szeptemberben. A képzéseket már meghirdették, most már „csak” a diákokat kell rávenni: hozzájuk felvételizzenek.

Az egyetemek és főiskolák minden évben aktív kampányba kezdenek, hogy megszólítsák a felvételizőket. Ez az idén sincs másképp, de most sok intézménynek nehezebb dolga van, ugyanis az új felsőoktatási törvény értelmében kevesebb államilag támogatott hallgató kerülhet be a felsőoktatásba.Ennyien tanulhatnak állami támogatássalAlapképzésben állami ösztöndíjasként 27 150-en tanulhatnak, további 15 550 diák részösztöndíjat kaphat. Az egységes osztatlan képzésben a teljes támogatásban részesülők száma 2420, a felsőfokú szakképzésben 3500 lesz. Ez összesen 48 620 olyan diákot jelent majd, aki valamilyen formában állami támogatással tanulhat.A Miskolci Egyetemen például egyetlen állami ösztöndíjas jogász és gazdász sem kezdhet szeptemberben. Patkó Gyula rektor az FN24-nek eljuttatott levelében felhívja a figyelmet: a tavalyihoz képest 343-al csökkent alapképzésben az állami ösztöndíjas képzésre felvehetők száma, míg a mesterképzésben 176-al többek részesülhetnek az idén állami ösztöndíjas képzésben összegyetemi szinten. „A térség súlyos pedagógushiányához fog vezetni a tény, hogy az évekkel korábbi 1300-as sárospataki diáklétszámot tekintve most csak 40 állami ösztöndíjas helyet kapott a Comenius Főiskolai Karon” – írja levelében. A rektor az egyébként is komoly nehézségekkel küszködő Észak-Magyarország régió jövőjére nézve tartja szomorúnak a számok alakulását, hiszen pillanatnyilag nem mérhető fel, hogy hányan tudják majd és milyen mértékben vállalni a képzések önköltségét.

A Pécsi Tudományegyetem a korábbi évek beiskolázási kampányaiban elsősorban az intézmény által kínált lehetőségeket mutatta meg, addig az idei évben a középiskolások nézőpontja uralja a kommunikációt: Készülj fel! Felveszünk! – közölte Lengvárszky Attila, a PTE oktatási igazgatója az FN24-gyel. A törvény miatti változásokra reagálva az a cél, hogy az egyetem támogatást, objektív tájékoztatást nyújtson a jövőjükkel kapcsolatban elbizonytalanodott diákok számára. Megmutatják, milyen lehetőségek állnak a fiatalok előtt, hogy a megváltozott helyzetben is olyan útra lépjenek, melyek terveikhez minél közelebb állnak. Például felhívják a fiatalok figyelmét, hogy a képzési kínálatukban sok olyan szak szerepel, amelyek nem tartoznak a drasztikusan lecsökkentett képzések körébe, ám az oktatott tananyag nagyfokú átfedést mutat az eredetileg kiszemelt szakkal, így a mesterképzésre jelentkezés során már az előre eltervezett utat választhatják a hallgatók.

Facebook, nyeremények és nyomtatott sajtó

A Miskolci Egyetem munkatársai a hagyományos toborzási formákat választották: a sajtóhírek, online, tévés, rádiós és nyomtatott hirdetések, illetve információs kiadványok mellett a Facebookot is igénybe veszik. Kisfilmekkel is kampányolnak, illetve már évek óta működik a Virtuális 0. évfolyamuk, ahol a leendő egyetemi életre készülhetnek fel a látogatók. Emellett személyes találkozásokon: nyílt napon, illetve családi napon szólítják meg nemcsak a fiatalokat, hanem a szülőket is.

A Gábor Dénes Főiskola (GDF) a 2012-es beiskolázási kampányában szintén a felvételiző diákokra és a szüleikre koncentrál. Az az üzenetük, hogy „Ne add fel! Az első hely nem kerül semmibe”. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a GDF-et jelöli meg valaki a jelentkezési lapon az első helyen, akkor az intézmény többek között átvállalja a felvételi eljárás díját, térítésmentesen biztosítja a tananyagot, és elintézi még a Diákhitelt is.
Immáron negyedik alkalommal indította el online szimulációját a PTE, amely az idén a Szegedi Tudományegyetem részvételével már regionális játékká bővült. A Facebook-oldalán pedig ismét egyedülálló kezdeményezéssel toboroz a pécsi egyetem, ahol interaktív videósorozatának részeseivé válnak az érdeklődők. Az online kommunikációt a felvételizőknek szóló weboldal teszi teljessé, mely a folyamatosan frissülő felvételi információk mellett képzési iránytűvel segíti a középiskolások eligazodását az alapképzések, mesterképzések, felsőfokú szakképzések rendszerében – mondta az oktatási igazgató. A hagyományos marketing eszköztárában továbbra is helyet kapnak a hirdetések, fórumok, a középiskolai látogatások és nyílt napok, ahol a felvételivel és a képzésekkel kapcsolatos tájékoztatás mellett a személyes élmények megosztására is sort kerítenek az egyetemet képviselő diákok.

A GDF kampányának a „főszereplője” egy sárga csekk. Az üzenet célba juttatásához az iskola egyrészt online és gerillamarketing eszközökkel is él, másrészt igénybe veszi a hagyományos hirdetési felületeket (óriásplakát, citylight, rádió-spot, city-screen, újsághirdetés). Az Educatio kiállításon például a csekkes szendvicset „üldözte” az iratmegsemmisítő szendvics. A Facebookon egyedi alkalmazásokat használnak: játékokkal, szóró- és értékesebb ajándékok kisorsolásával. A személyes kommunikáció is hangsúlyos: az iskola középiskolai látogatásokat, nyílt napokat szervez.

Ösztöndíjjal csábítanak

A Gábor Dénes Főiskolának alapítványi intézményként más kihívásokkal kell szembenéznie (például az iskola finanszírozása), ugyanakkor lehetőségei is adott esetben szélesebb spektrumon mozognak, mint egy állami felsőoktatási intézménynek. Ezt jól példázza a – részben a felsőoktatási törvénynek köszönhető változások miatt – 2012 szeptemberében induló „Te jössz” Ösztöndíj Program, amelynek lényege, hogy hallgatói szerződés nélkül, az állami főiskolákkal átlagban azonos arányban biztosít ösztöndíjas helyeket az iskola.

A Miskolci Egyetemen a karok többségének van a középiskolásoknak szóló játéka, például olyan is, amelynek a nyertese – ha bejut az áhított szakra – egy éven át ösztöndíjat kap, amelyből akár a tandíját is fedezheti.

Ösztöndíjalapot létesített a szeptemberben induló gazdaságtudományi alapképzések hallgatói számára a Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kara, közösen a Soproni Felsőoktatásért Alapítvánnyal– mondta Faragó Sándor rektor az MTI-nek. A céljuk az, hogy legalább annyi hallgatónak adjanak ösztöndíjat, mint ahány államilag finanszírozott hely volt korábban – ugyanis ezen a tudományterületen egyetlen államilag finanszírozott helyet sem kaptak. Háromféle ösztöndíjra pályázhatnak majd az elsőévesek: a Bachelor esetén a tanulmányi eredményt és a szociális helyzetet is figyelembe veszik, a Menedzser ösztöndíj vállalati támogatási szerződéssel is együtt járhat, a Kiválósági ösztöndíjra pedig a jó vagy kiváló tanulmányi eredményt elérő hallgatók esélyesek.

A Pécsi Tudományegyetemen is megmarad bizonyos fokú átjárás a legkiválóbban teljesítő önköltséges hallgatók számára, hiszen az állami ösztöndíjas képzésből lemorzsolódók helyére a jövőben is bejuthatnak a kimagaslóan teljesítő diákok.

Megpróbálják alacsonyan tartani a tandíjat

A Miskolci Egyetem vezetősége a régióban élők anyagi gondjaira is tekintettel mindent megtesz a költségek alacsonyan tartásáért - közölte a rektor. Az FN24 megtudta: a részösztöndíjas képzések már szemeszterenkénti 60-70 ezer forinttól is indulnak, ami akár Diákhitel nélkül is kifizethető, például hallgatói munkavállalással. A borsodi megyeszékhelyen is felmerült már az az ötlet, amelyet az Edutus Főiskola megvalósított (az erről szóló cikkünk itt olvasható), ám még nem tettek lépéseket saját iskolaszövetkezet létrehozására.fn.hir24.hu