2024.11.25 | Hétfő
Katalin napja

Hat év után tavaly reálértéken is növekedett a biztosítók díjbevétele
2014.03.27
Bank
345
.
Az inflációt meghaladóan, 5,3 százalékkal, 801 milliárd forintra nőtt a biztosítók összesített díjbevétele tavaly, erre utoljára 2007-ben volt példa - mondta Pandurics Anett, a Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója és a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) elnöke csütörtökön a portfolio.hu pénzügyi portál által rendezett biztosítási konferencián Budapesten.

A biztosítók összesített adózott eredménye a 2012. évi 13 milliárd forintról tavaly 26,6 milliárd forintra emelkedett, de nagy a szórás az egyes társaságok között. Első ízben volt veszteséges a piacon a nem életbiztosítási üzletág - tette hozzá Pandurics Anett.
Az árbevétel növekedésének a motorja az egyszeri díjas életbiztosítások voltak. Ezek értékesítése 30 százalékkal, 130 milliárd forintra növekedett.
A folyamatos életbiztosítási díjbevétel mindössze 1 százalékkal, 306 milliárd forintra növekedett. Az lenne előnyös, ha ezek a biztosítások adnák a növekedés javát.
A magyar piacon jelenleg 28 biztosító részvénytársaság, 15 fióktelep és 24 egyesület tevékenykedik. Ezek 1036 milliárd forint magyar állampapírt tartanak a portfóliójukban közvetlenül, de az egyéb befektetéseikben is szerepelnek ilyen eszközök - ismertette az adatokat Pandurics Anett.
A biztosításokat értékesítő alkuszok, ügynökök unión belüli szabad mozgását szabályozza a 2002-ben született IMD1 néven ismert parlamenti és tanácsi irányelv. Ennek a napirenden lévő módosításáról tartott előadást Kádár Anna, aki az Európai Bizottság belső piaci főigazgatóságának, a nyugdíjakkal és a biztosításokkal foglalkozó osztályán dolgozik.
Kiemelte, hogy a módosítás a fogyasztók védelmét helyezi előtérbe, a biztosításokat értékesítők körébe bevonja magukat a biztosítókat is. A módosított irányelv - amely IMD2 néven szerepel a jogalkotásban - várhatóan 2016-ban lép hatályba.

A jelenlegi állás szerint a szakmai követelmények szigorodnának az értékesítőkkel szemben. Például a kötelező továbbképzésük 5 évente 200 óra lenne, ez utóbbi szám azonban még lehet kevesebb is.
A termékértékesítés mindig az ügyfél igényeinek a felmérésével indul. Az értékesítőnek be kell mutatnia a kínált biztosítási terméket, különösen igaz ez a befektetési egységekhez kötött - unit linked - biztosításokra.
A költségekről mindenképpen informálni kell a vásárlókat, de hogy ebből mennyit tesz kötelezővé az irányelv, és mennyit utal nemzeti hatáskörbe, még nem eldöntött.
A Bartók János, a MetLife Biztosító vezérigazgatója által vezetett beszélgetésen a magyar biztosítókat irányító külföldi vezetők ismertették tapasztalataikat. A résztvevők a következők voltak: Cornelia Coman az ING, Othmar Michl az Uniqa, Wim Guilliams a K&H és Yann Ménétrier a Groupama Garancia vezérigazgatója.
Az eszmecserén felmerült, hogy a magyar biztosítási penetráció - a nyugat-európaihoz képest - alacsony, de számottevő növekedést mégsem lehet elérni. Ennek az okait boncolgatva szóba kerültek a gyorsan változó adószabályok, és a lakosság alacsony megtakarítási lehetősége is.

MTI