2024.10.02 | Szerda
Petra napja

Nyelvtanulás: nem lehet elég korán kezdeni
2012.05.04
Oktatás
184
Nyelvtanulás: nem lehet elég korán kezdeni A gyermekeknek szánt angoltanítási módszeréről ismert Helen Doron brit nyelvész és pedagógus szerint minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni az idegen nyelvek elsajátítását és a tanulási folyamat során az ismételt hallgatásra, valamint a pozitív visszajelzésre kell helyezni a hangsúlyt.


'A legtöbb gyermek a világon többnyelvű, ami azt jelenti, hogy három-négy nyelv ölelésében nőnek fel és ez egyáltalán nem zavarja össze őket' - mondta el csütörtökön az MTI-nek Helen Doron, aki a módszerére, a tankönyvekhez kapcsolódó lemezek hallgatására és a szülőktől, tanároktól kapott pozitív megerősítésre épülő hazai nyelviskola vezetőinek és oktatóinak szervezett konferencia alkalmából érkezett Budapestre.
Helen Doron szerint az, hogy Magyarországon és más európai országokban gyakran egyetlen nyelven nőnek fel a gyerekek, világviszonylatban nézve meglehetősen szokatlan jelenség. 'Nagyjából 11 éves kortól kezdve a gyermekek ugyanúgy tanulnak, mint a felnőttek. 8 és 10 éves koruk között még mindig jelentős előnnyel indulnak a nyelvtanulás terén, de a legjobb időpont pontosan nulla éves korban kezdődik. A gyermek agya még sokkal könnyebben formálható, több dolgot képes befogadni, mind a kiejtés, mind a nyelvtan tekintetében' - mutatott rá Helen Doron.
Hétéves korig szinte anyanyelvként megtanulható
Szerinte a legújabb kutatások egyértelműen kimutatták, hogy hétéves korukig a gyermekek úgy képesek elsajátítani egy idegen nyelvet, mint a saját anyanyelvüket. Utóbbit pedig nagyon egyszerű módon tanulják meg: a titok nyitja az ismételt hallgatás és a motivációs erővel bíró pozitív visszajelzés.
Az MTA kutatójaként dolgozó Kovács Ágnes Melinda elsősorban annak a tanulmányozásával foglalkozik, amikor a gyermek születésétől fogva két nyelvet tanul a családi környezetben. 'A vizsgálataink azt mutatják, hogy ezeknél a babáknál már az első életév során fejlettebbé válnak bizonyos kognitív képességek, például könnyebben tudják átirányítani a figyelmüket a környezet egy bizonyos aspektusáról egy másikra' - mondta a szakember, hozzátéve, hogy más kutatások szerint a nyelvelsajátítás stádiumai azonosak az egynyelvűeknél és a kétnyelvűeknél.
Nem zavar össze egy második nyelv
Mint arra a szakember rámutatott: az eredmények alapján úgy tűnik, hogy egy második nyelv korántsem zavarja össze a gyermeket, hanem bizonyos kognitív előnyöket eredményezhet. Megint más kutatások pedig arra utalnak, hogy ha a gyermekek serdülőkor előtt kezdik el az idegen nyelv tanulását, akkor a nyelv bizonyos aspektusait - például a fonotaktikai sajátosságokat és a kiejtést - magasabb szinten sajátítják el.MTI