2024.04.20 | Szombat
Tivadar napja

Transparency International: a vállalatok ellenőrizhetetlenül lobbiznak Magyarországon
2014.10.28
Munkahely
154
.
A vállalatok ellenőrizhetetlenül és átláthatatlanul lobbiznak Magyarországon - állítja a Transparency International Magyarország (TI) abban a tanulmányban, amelyet kedden mutattak be Budapesten.

A berlini központú korrupcióellenes civil szervezet A lobbizás mechanizmusai című projektjének tanulmányát Bartha Attila, a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpontja és a Közép-európai Egyetem munkatársa ismertette.

A magyar lobbiszabályozást, üzleti környezetet és a kormány által kötött stratégiai megállapodásokat vizsgáló dokumentum megállapítása szerint az érdekérvényesítésnek olyan unortodox fórumai jöttek létre, mint a stratégiai megállapodások rendszere.
A felmérés szerint a stratégiai megállapodást aláíró cégek súlya a teljes magyar exportban közel 35 százalék, a magánszektorban foglalkoztatottak arányát tekintve több mint 8 százalék. Világos ágazati preferencia figyelhető meg, elsősorban a járműgyártásban, elektronikában és a gyógyszeriparban kiemelkedő a jelentőségük - tette hozzá.
A kutatás szerint a stratégiai megállapodások a kormány és az üzleti szektor kapcsolattartásának olyan jellegzetes eszközei, amelyek az üzleti környezet politikai természetű bizonytalanságának mérséklésére irányulnak. A 2012-es gazdasági mélypont után a kormány célja a "jó" multik, elsősorban a termelőszektorbeli vállalatok meggyőzése volt, a vállalatok célja pedig kiút az üzleti bizonytalanságból - mondta Bartha Attila.
Úgy vélte, a multinacionális nagyvállalatok magyar leányvállalatainak vezetői pedig azt próbálják meg bebizonyítani központjuk felé, hogy a magyarországi bázis továbbra is versenyképes. A kutató szerint a stratégiai megállapodások hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a kormány és az üzleti szereplők között fokozatosan normális mederbe terelődjön a kommunikáció, újrainduljon a stratégiai szakpolitikai párbeszéd. Azaz a stratégiai megállapodások fő jelentősége nem jogi, hanem politikai és kommunikációs természetű. Martin József Péter, a TI Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta: az ország gazdasági teljesítményének javulása, a versenyképesség növelése csak az intézményrendszer, azon belül a lobbizás átláthatóbbá tételével, a hatalommegosztás helyreállításával képzelhető el. Hozzátette, hogy az üzleti környezet bizonytalanságai elsősorban az átláthatatlanul működő intézményrendszer és a demokratikus deficit miatt alakultak ki.
Egy friss Eurobaromater közvélemény-kutatás adatai szerint az unió polgárainak 81 százaléka véli úgy, hogy az üzleti világ és a politika közötti túlságosan szoros kapcsolat korrupcióhoz vezet, több mint felük szerint az üzleti siker csak politikai kapcsolatok révén biztosítható - mondta. Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója elmondta, hogy Magyarországon soha nem volt hatékony lobbiszabályozás. Amikor volt lobbitörvény, 2006-2010 között, akkor sem voltak meg a feltételei és intézményi környezet a végrehajtásához. Például csak regisztrált lobbista végezhetett ilyen tevékenységet, de a regisztráció nélkül végzett lobbitevékenységet nem büntette a hatóság.

2010-ben új törvény lépett életbe, a jogszabálytervezetek társadalmi egyeztetéséről szóló, amelynél szintén nem volt szó hatékony kikényszerítésről és végrehajtásról - mondta. 2013-ban egy töredékes lobbiszabályozás készült, ami jó lobbista definíciót fogalmaz meg, de csak tájékoztatási kötelezettséget ír elő lobbistával való találkozásról, amit senki nem ellenőriz – hívta fel a figyelmet Ligeti Miklós. A konkrét problémák között említette azt, hogy túl szűk a vagyonnyilatkozatra kötelezettek köre, korlátozott a közérdekű adatok megismerhetősége, valamint a párt- és kampányfinanszírozás elégtelen elszámoltatását. Kérdésre válaszolva elmondta: a stratégiai megállapodásokkal az a probléma, hogy nem biztosítanak azonos hozzáférést a cégeknek, nincsenek azonos esélyek, feltételek. A kutatás alapját dokumentumelemzés és vállalati, kormányzati, valamint szakmai vezetőkkel folytatott interjúk képezték. A kutatás része egy, az Európai Bizottság támogatásával, 19 uniós országra kiterjedő átfogó, a lobbiszabályozást és lobbizási gyakorlatot vizsgáló felmérésnek. Ennek az összehasonlító eredményét 2015 elején teszi közzé a Bizottság.



MTI
További hírek a kategóriából...
Akár látatlanban is elfogadna egy új álláslehetőséget a munkavállalók több mint fele
Egy napokban készült felmérés szerint a magyar munkavállalók elenyésző része, csupán 6%-a ragaszkodna ahhoz, hogy személyesen is találkozzon leendő felettesével vagy kollégáival, mielőtt elfogad egy új állásajánlatot. Közel 60%-uk viszont határozottan állítja, hogy megelégedne azzal, ha csak telefonos és videós állásinterjúra lenne lehetősége, úgy is tudna döntést hozni.

Álláskeresés világjárvány idején: az online megoldásoké a főszerep
Keressen valaki munkát akár azért, mert a koronavírus miatt kialakult helyzetben veszítette el az állását, vagy azért, mert éppen a világjárvány kitörése előtt mondott fel előző munkahelyén, első találkozása leendő munkaadójával valószínűleg nem a megszokott módon történik majd. A járványügyi intézkedések miatt ezen a területen is a személyes kontaktust nem igénylő megoldások kerültek előtérbe.

Mától ingyenesen lehet feladni álláshirdetéseket önkéntes és egészségügyi állásokra
A mai naptól minden, a koronavírussal szembeni küzdelmet elősegítő önkéntes, illetve egészségügyi állás közzétételét ingyenesen vállalja a Profession.hu. A kezdeményezés célja, hogy az egészségügyi háttérrel rendelkező szakembereket, illetve a segíteni vágyókat és azokat a helyeket, ahol most a legnagyobb szükség van rájuk, a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban kössék össze.